שיעורי הרב שלמה אבינר

משתמשי האתר היקרים! נשמח לתרומות ע"מ להמשיך את פעילות האתר ולשדרגה. תודה!

הסיבה שנס פך השמן אינו מוזכר ב"על הניסים" (מאמר)

מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר

קושיא ידועה: למה נס פך השמן לא מוזכר כלל בעל הניסים? הרמב"ם מזכיר קודם את נס הניצחון ואח"כ נס פך השמן, אך בתפילה אין מוזר כלל נס פך השמן?

תירץ הרב קנייבסקי: "מה ששואלים שלא הוזכר נס פך השמן?... כמו יציאת מצריים...וכן בנס פך השמן היה רק להם תועלת שיקיימו המצווה שבוע קודם.. וזה מה שאומרים "לעמך ישראל עשית כהיום הזה.. והיינו שיש לנו היום תועלת מזה.." כלומר, החשבון שלנו זה כלל ישראל. גם בספר הכוזרי, לא עמ"י בזכות משה רבינו, אלא משה רבינו בזכות עמ"י. ולא רק אשרינו שאברהם יצחק ויעקב שהם אבותינו, אלא אשרי אברהם יצחק ויעקב שהם אבותינו.

כלל זה נצח, פרט זה לא נצח. כלל ישראל זה נצחי. ישמעאל בנו של אברהם הוא קליפה. בו אין את סגולתו של א"א, וכן עשיו. אך עכשיו אדם מישראל שחטא- לא יוצא מעמ"י ,אלא הוא שייך לכלל, וזו שייכות נצחית. מובא בספר משפט כהן בשם ספר חמדה- שלכלל אין בחירה חופשית במובן כזה שאין לו בחירה חופשית להיות עמ"י, כמו שאדם לא יכול להחליט אם להיות אדם, חלק מסוים יכול- כמו דור הפלגה שחלק מהם נעשו קופים..

עמ"י לא יכול לאבד את הסגולה. חלק כן, אבל לא כולה. "ברית כרותה לעמ"י שלא תיטמא כולה.." הכלל הוא נצחי, מול הפרט שאינו נצחי. "אל תאמין בעצמך עד יום מותך ואל תפרוש מן הציבור" יש שהסבירו שזה קשור בזה שאם אתה פורש מן הציבור אז אל תאמין בעצמך. מובא 3 פעמים בספר הזוהר- היחיד בתוך הכלל יש מטריה אשר מגנה עליו. וירא אל אברהם ויצחק ויעקוב באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם.." עיין 'שיחות הרצי"ה' שהאבות היו השורש של הכלל, אך לא הכלל, ולכן אין גילוי של ה', אלא רק שדי. רש"י שם- מבטיח ועדין לא מקיים, שם ה'- מבטיח ומקיים.

שדי- "אם יהיה ה' עימדי. יכול להיות שיקיים יכול להיות שלא. שמא יגרום החטא.. מקשה הראם- שירמיהו אמר לחנניה בן עזור שאתה אומר שיהיה חורבן ואני אומר שלא יהיה חורבן, אז ה' הבטיח לו טובה? ואיך יכול לגרום החטא? אלא שזה ביחיד, אך לא באומה. היחיד יכול ליפול, ולכן אל תפרוש מן הציבור, ובתוך עמי אנוכי יושבת, שם אתה שמור. וכן מחודש פה חידוש "כמו שישבנו בסוכות"- למען ידעו דורותיכם כי בסוכות.. בשביל שידעו את הנס הגדול, אך אין חיוב הודאה על הסוכות. אנחנו חייבים להודות להקב"ה שהוציאנו ממצריים, אך לא על זה שישבו בסוכות.

"אבל הדלקת פך השמן.." לא קובעים חג על נס, אלא קובעים חג על הצלה. ונס פך השמן הוא לא הצלה. הוא לא רוצה את התירוץ הזה. גם כשהיינו במצריים חטאנו ופשענו. אומר הרמב"ם ה. ע"ז סוף פרק א' כמעט שנמחקנו וה' הצילנו מאהבתו אותנו. מהשבועה אשר נשבע לאבותינו. זה לא בגלל שהיינו צדיקים, לא היינו צדיקים. בעוד שיוסף העביר את המצרים ממקום למקום, עשה להם התנתקות. ולמה? אומר רש"י שלא יגידו לעמ"י אתם גולים... ומה אכפת י שיגידו לנו שאתם גולים? אלא זה כדי שלא נתבולל.

כמו בארה"ב שישנה התבוללות אך יש פחות התבוללות [פחות.. רק 50% התבוללות וכו..]- כי יש הרבה סוגים – אנגלים, בריטים וכו וכו.. ולכן היהודים יחסית מרגישים שם טוב, ואין לחץ להתבולל. אז למה הם מתבוללים? גלות.. ומה עשה עוד יוסף? קבע ברית מילה. אנחנו נתבייש לעשות ברית מילה. כולם לא עושים ואנחנו עושים? זה לא מודרני..

אז לכן כולם עושים ברית מילה. זה כדי שלא נתבייש לעשות ברית מילה. כדי להוריד את הלחץ של ההתבוללות. אבל בכל זאת הקב"ה הציל אותנו. אך אין ביטוח לאומי על הפרט. "למען ספות הרווה את הצמאה" אומר שם הרצי"ה בשיחות שלפרט אין ביטוח לאומי. וכן יש גירסא שלא שינו מלבושם וכן הלאה. אך אלו פירורים, ואי אפשר איתם להחזיק אומה. ולכן, כך הוא אומר. למה לא אומרים פך השמן? כי אין בנס זה תועלת לכלל ישראל, והעיקר הוא כלל ישראל.