הסיבה שאנחנו נענשים על עבירות שלא ביצענו (מאמר)
מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר
יש מצוות ועבירות שמובן מדוע נענשים עליהם, השאלה מדוע על אי הנחת תפילין אנו נענשים?
אני לא יודע מה הם המצוות שמובן. אולי הוא מתכוין- בין אדם לחבירו. אדם מזיק לאחרים אז צריך להענישו. או שהוא מתכוין למצוות בשכליות. אמנם הן בין אדם לה' אבל כולם מבינים שזה דבר בזוי, כמו ע"ז. אע"פ שיש ע"ז בזויה- פיעור. אבל יכולה להיות ע"ז יפה. אבל תפילין מה הוא הזיק למישהו? מה הוא עשה דבר רע ומגעיל?
תשובה: קודם כל, איך אתה יודע שאתה לא מזיק לאנשים בזה שאתה לא מניח תפילין. אולי אתה כן מזיק?! אתה יודע את כל הסודות של ההוויה? לא. אפילו את סודות הכימיה והביולוגיה לא יודעים.הרבה דברים לא יודעים. אז אתה לא יודע את הסודות של היקום, ואם כן איך אתה יודע שזה לא מזיק.
הרי כתוב "אם שמוע תשמעו- אז ככה ואם לא תשמעו אז ככה. אם כן בטח שזה מזיק.
אדם עושה מצווה הוא מושך אור אלורי אל נשמתו. הנשמה צריכה מזוו. סטנדר לא צריך מזון. הנשמה צריכה מזון כמו הפרח וכן הלאה. ואם אין לה מזון אז היא נחלשת, כמו גוף האדם. הנשמה שלנו צריכה מזון ואוויר ואם לא היא מצטמקת. ולא רק הנשמה של האדם, שהרי יש חיבור בין כל הנשמות. סוד חיבור הנשמות. לא רק אתה מזין את
נשמתך. ואם כן אתה פוגע גם באחרים. לדוג' אם אתה לא אוכל וויטמין d 12 אז אתה לא יכול להחליפו בוויטמין אחר. אתה לא יכול לאמר העור הזה חסר, אלא אתה חסר. יש צד שמי שלא אוכל את הוויטמינים והמזון שהוא צריך- הוא מזיק יותר ממה שהיה אוכל מזון לא בריא. מזון לא בריא הגוף מתגבר עליו, אך אם אין וויטמינים הגוף קורס. וזו מחלוקת מה יותר חמור- אי עשיית עשה, או ביטול מצוות עשה. האור הזה חסר לך ולאומה ולמין האנושי. אם כן אחרים יכניסו לאומה? אין אחרים כאלו. אתה לא ניתן להחלפה. כל אחד יש לו אור מסויים שהוא צריך להכניס. כשאתה מניח תפילין והוא מניח תפילין זו לא אותה מצווה. זו אותו מעשה אך לא אותו האדם. כשאתה מקיים את המצווה מופיעים אורות כאלו ושאחר מקיימה מופיעים אורות אחרים. ואם כן אתה מאוד מזיק ולא רק לעצמך, בזה שחסר לך המצווה הזאת. היו דורות שאנשים לא הניחו תפילין ואפילו יראי שמיים, כי תפילין זה לצדיקים. טלית כן.
הסמג במצווה יג מצוות אהבת ה'. מספר על עצמו איך היה עובר מממקום למקום לדבר על מצוות התפילין, ושכנעם להניח תפילין.
כמו הספר חבש פאר- לשכנע אנשים להניח תפילין של ראש על המקום הנכון. לא להניחם בין העיניים כמו הקראים, אלא במקום שהשיער מסתיים, ואם אין לו שיער, אז איפה שהיה לו פעם השיער ושם הוא הסתיים.
ולכן זה לא נכון. מצוות שכליות אנחנו מבינים. אני מבין שצריך, ואם אני לא עושה אז אני מקבל עונש. ומצוות שמעיות מה? הם יותר גדולות מן המצוות השכליות, כי אנחנו לא מבינים אותם, הם מעל ההבנה שלנו.מצוות שכליות גם אם ה' לא היה אומר הייתי עושהש לבד, אבל המצוות השמעיות אם ה' לא היה אומר לא הייתי עושה, ואחרי שה' אמר אני עושה ומנסה להבין קצת.
מובא בחבש פאר- וראית את אחורי ופני לא ייראו- אחרי שהקב"ה עשה משהו אז אנחנו מבינים מה הוא עשה, אך לפני כן אנחנו לא יודעים כלום.
ולכן האדם נענש. ובכלל למה האדם נענש?
העונש זה לא נקמה מהקב"ה. זה זיכוך, טיפול, ולפעמים טיפול קשה להשלים ולתקן את הנזק שהוא עשה לעצמו. הרבה פעמים יש הפחדות על עונשים. זה לא אומר שצריך לקיים את המצוות בגלל פחד מהעונש שזה עבודה שלא לשמה, אלא שאם העונש על המצווה חמור אז אני מבין עד כמה המצווה הזאת חשובה.
לדוג' אם בועז היה יודע מה עשה אותו מעשה שנתן לנעומי שעורים היה עושה לה סעודת שלמה במולכו, וכן באהרון. וכי אלו עושים בשביל שיהיו מוזכרים בתנ"ך?
אומר השל"ה לו היו יודעים שזה היה כתוב היו מבינים כמה זה חשוב בעיני הקב"ה ואז היו עושים את זה במסירות עצומה. לפעמים אומרים לך שעל זה יש שכר או עונש גדול אבל זה לא בשביל שתעשה את זה בגלל השכר או העונש. אם כן, זה לא כדי לעורר את הרצון שלנו לעשות את זה, אלא זה בשביל הידיעה, שנדע זאת.
אדם עליון עושה את הטוב מאהבת ה', אדם בינוני עושה בשביל הכבוד, ואדם נמוך בגלל האיום וזה גם בסדר. זה מובא במסל"ש. שכר ועונש זה באמת, אבל זה גם פונה אל אנשים אשר עובדים את ה' לשמה.